Verhoging tarieven & vlottere betaling door justitie voor slotenmakers in de maak

Onze vraag met betrekking tot het probleem van de onenigheid over de te lage tarieven en het uitblijven van betalingen bij vele slotenmakers werd voorgelegd aan de bevoegde Minister Vincent Van Quickenborne door Kristien Van Vaerenbergh. Het probleem situeert zich vooral bij de taxatiebureau’s. Lees hieronder de vraag en het antwoord van de Minister.

Vincent Van Quickenborne: Mevrouw Van Vaerenbergh, we werken aan een nieuw voorstel van koninklijk besluit met een uniek tarief voor slotenmakers. Het is duidelijk dat de huidige tarieven niet meer marktconform zijn en dus moeten stijgen. Onze administratie had al in 2021 contact met twee beroepsverenigingen. Deze input diende als basis voor het ontwerp van een nieuw KB.

In een tweede fase heeft de staatssecretaris voor Consumentenzaken ervoor gezorgd dat sinds 1 januari van dit jaar consumenten betrouwbare en transparante slotenmakers kunnen herkennen aan hun identificatiekaart. Op die manier kan de strijd aangebonden worden tegen malafide slotenmakers.

Het ontwerp van het nieuwe KB is momenteel al geënt op het initiatief van mevrouw De Bleeker. We zullen het voorstel nog voorleggen aan de beroepsverenigingen, zoals de Vlaamse Slotenmakers Unie, om dan te finaliseren via de gebruikelijke wegen met de Inspectie van financiën en de ministerraad.

Het klopt dat er bij bepaalde taxatiebureaus nog altijd vertraging is bij de uitbetaling, zoals in Namen, Brussel-Nederlands en Eupen. Op de meeste andere plaatsen wordt de betalingstermijn van 3 maanden wel relatief gerespecteerd. We hebben een overzicht gemaakt van de kostenstaten voor slotenmakers die ouder zijn dan 3 maanden die nog openstaan in de boekhoudapplicatie. Het gaat in totaal om 33 facturen voor een bedrag 5.616,09 euro. Ik ben mij ervan bewust dat de procedures voor de behandeling van de kostenstaten die de afgelopen 2 jaar zijn ingevoerd, in sommige gevallen nog tot vertragingen leiden. Om de situatie te verbeteren, is er in de eerste plaats extra personeel aangeworven.

De regelgeving wordt momenteel disparaat en diffuus toegepast. Men hanteert verschillende regels. Het taxatiebureau van Antwerpen werkt bijvoorbeeld anders dan het taxatiebureau van Limburg. Dat willen we nu op dezelfde leest schoeien. Dit vergt uiteraard wat tijd, maar intussen voorzien we wel een in nieuwe applicatie, Just Invoice. Deze applicatie werd in nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkeld. De bedoeling is om een zo eenvoudig en efficiënt mogelijk systeem te hebben voor de indiening en verwerking van de kostenstaat voor de zogenaamde prestatieverleners van Justitie, waar slotenmakers onder vallen.

De taxatiebureaus die gestart zijn op 1 januari 2020 hebben namelijk geen documentmanagementsysteem. Alle correspondentie verloopt via e-mails. E-mail is absoluut niet geschikt als opvolgtool. Ieder van ons kent de frustratie wel van na een paar uur vergadering een volle mailbox te ontdekken. Bij de gerechtskosten gaat het om meer dan 200.000 documenten op jaarbasis. Er was dus nood aan een applicatie die als doel heeft om de ingave van documenten te stroomlijnen. De applicatie zal dienen als beheerstool voor de medewerkers van de taxatiebureaus. De applicatie werd de voorbije weken succesvol getest door een aantal taxatiebureaus die als piloot fungeerden. In de loop van de komende weken zullen we de applicatie ontsluiten via Just On Web, zodat de prestatieverlener van Justitie eenvoudig de kostenstaten kan indienen en ook een overzicht zal hebben van de status van zijn of haar ingediende dossiers.

Er is nog altijd een historische betalingsachterstand bij gerechtsdeskundigen. In het algemeen wordt slechts 30% binnen de 30 dagen betaald. Door de invoering van de applicatie willen we stapsgewijs en op significante wijze de betalingsachterstand terugdringen. Iedereen moet stipt de betaling ontvangen, of het nu een gerechtsdeskundige is in strafzaken, een vertaler of een slotenmaker. Ook dat is een niet te verwaarlozen element voor een geloofwaardige Justitie.

Kristien Van Vaerenbergh (N-VA): Mijnheer de minister, u werkt aan een KB om de vergoedingen te laten stijgen. Het is belangrijk dat de mensen die voor Justitie werken, niet alleen slotenmakers, maar ook vertalers, tolken, psychiaters en deskundigen, tijdig en correct betaald worden om Justitie beter te kunnen laten werken. Zij maken allemaal een belangrijk onderdeel uit van de hele keten van Justitie. De betalingsachterstand is al een lang gekend fenomeen. Hopelijk is de app een stapje in de goede richting om alles toch wat efficiënter, uniformer en sneller te laten gaan zodat er toch nog mensen worden gevonden om voor Justitie te werken.