Verslag VSU bestuursvergadering 3 december 2020

Aanwezig: Marc Vandevijver, Alain Bosny, Xavier Goegebeur, John Verniers, Jellis Marynen 

1. Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

Het vorig verslag werd goedgekeurd zonder bemerkingen.

2. Ledenopvolging

  • \VSU\leden\2020\leden-in-behandeling\overzicht-ledenopvolging.docx (zie bijlage)

De nieuwsbrief heeft weinig zoden aan de dijk gebracht;

  • Maurice Belfroid (reeds in aanvraag) heeft zich opnieuw ingeschreven, maar tot op heden geen enkele reactie.
  • Jurgen Weber (reeds in aanvraag) heeft zich opnieuw ingeschreven, maar weer geen reactie

Er werd gisteren na de uitzending een aanvraag gedaan van Sam Meeus, Slotenmaker te Everberg genaam Keyman. Zie mail.

Marc Vandevijver en John Verniers zouden samen deze mens bezoeken.

Tot nu toe zijn er in 2020 geen nieuwe leden bijgekomen. Dit ligt aan verschillende oorzaken.

3. Boekhouding en stand van zaken

Actuele stand rekeningen 04/11/2020 :: € 21.293,39

Facturatie lidgelden; per 11/12 zal iedereen zijn jaarlijkse factuur ontvangen.

Openstaande schuld Marc Blondé: Marc Blondé heeft op 5/11/2020 terug een storting gedaan van € 500. Nog een openstaande schuld van € 6.700,00.

Teruggave brandstof

https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/wetgeving/kosten-en-vergoedingen/kilometervergoedingen

Wagen, moto, bromfiets: Vanaf 1 juli 2020 geldt de geïndexeerde kilometervergoeding: maximum 0,3542 euro per kilometer. Dit bedrag blijft van toepassing tot 30 juni 2021 en is fiscaal vrijgesteld. Het jaar ervoor bedroeg de kilometervergoeding maximum 0,3653 euro per kilometer.  Het bedrag verlaagt dus. Er is een plafond van 2000 km.

Ieder bestuurslid zal een Excel bestand ontvangenmet daarin de aanwezigheden en de locaties waar ze doorgingen. Dit vanaf 06-2019 t/m 12-2020.

Gelieve in kolom D telkens het aantal km heen en terug in te vullen. Je zal zien dat de bedragen automatisch ingevuld worden. Sla het bestand op en bezorg mij die terug aub. maandag 7/12 doe ik de stortingen.

Vrijwilligersloon 2020

Van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020, geldende bedragen€ 34,71€ 1388,40

Wie het loon niet wenst te innen, kan kiezen wat daarmee gebeurd in de VSU. 

4. ONLINE MARKETING VSU.BE

4.1 Algemeen

De site blijft het ondanks de crisis goed doen.

Dit zijn de resultaten van 01-11-2020 t/m 30-11-2020.

Er kwamen 1.815 bezoekers, een daling van -11,21% i.v.m. vorige periode. Er werden alles samen 2.106 sessies geregistreerd waarvan 7.032 paginaweergaven en een gem. sessie duur van 23 seconden. Er werden 305 doelen behaald wat een doelconversieratio van 5,38% oplevert voor bovenstaande periode.

438 totale gebeurtenissenop de homepagina, ledendetail, ledenlijst en sponsors.

4.2 Google Ads campagne 

Periode: 01-11-2020 t/m 30-11-2020.

Er kwamen 784 bezoekers via Google Ads naar de site. We werden 41.250x vertoond. De gemiddelde CTR bedraagt 3,90% wat lager is dan voorheen. De gemiddelde CPC is € 0,40.Uitbesteed advertentiebudget voor deze periode bedraagt € 312,27.

Er werden 70 van de 305 conversies gemeten wat neerkomt op een doelconversieratio van 8,93% via Google Ads.Alle gebeurtenissen en kliks worden secuur gemeten via Google Tag Manager & Google Analytics.

De rapportages kan je hier vinden:

https://datastudio.google.com/reporting/1wgPZgNwnKT1mJFoZ9af2VDjlHmtnRyzp/page/OvZj?s=ri6R-61bhK0

4.3 SEO Campagne

Periode: november 2020

Organisch doet het ook goed en blijft ook zo. Alle belangrijke, relevantie en meest gezochte zoekwoorden staan we top 3. De meeste conversies komen nog steeds via SEO met een doelconversieratio van maar liefst 21,60%..

4.4 Facebook campagne 

Geen promoties.

Posts:

  • 09-11-2020 – Gedeeld van Slotenmaker Lock-it n.a.v. de opnames met Factcheckers.
  • 30-11-2020 – Gedeeld van Factcheckers met aankondiging aflevering Factcheckers
  • 02-12-2020 – Gedeeld van Radio 2 – artikel Slotenmaker nodig? Zoek er altijd één via de officiële website van de slotenmakersunie.

Screenshots Alain Fb: Ik heb dit gecheckt en daarvan hieronder aantal screenshots, maar er zijn er nog meer.

We gaan daar wel moeten op reageren, anders gaat het een eigen leven leiden. Het gaat over volgende negatieve reacties; en het zijn steeds dezelfde individuen die steeds de VSU (na af en toe eerst complimenten) afbreken en in een negatief daglicht stellen. We hebben dit ook gezien toen de Gedragscode bekend gemaakt werd.

Ik wil vragen aan iedereen om hier op te reageren, zo positief als mogelijk. Pas dan kunnen we dat de kop indrukken.

De pagina Meldpunt Malafide slotenmaker reageerde weer fel (alias ex-lid Slotkapot.be)

Een zeker Deman Bart, reageert ook altijd negatief, het is alsof hij erin is gespecialiseerd. Ook slotenmakers die een aanvraag indienden, maar niet meer reageren, zie je hier verschijnen.

In de Analytics zien we een bezoekersaantal van +2000 voor gisteren alleen al via één en andere gerelateerde kanalen als Factcheckers en De Inspecteur.

4.5 Recente nieuwsbrieven

  • 2/11 :: Covid-19 – MB 01/11/2020
  • 9/11 :: Covid-19 – MB 01/11/2020 – update 2
  • 9/11 :: Covid-19 – update 2 (rechtzetting)
  • 18/11 :: Nieuwe leden
  • 27/11 :: Lidkaarten
  • 01/12 :: Winkels terug open na tweede lockdown

We hebben steeds een OPEN-ratio tussen 55 en 70% en een KLIK-ratio tussen 10 en 55%.

5. S3 / Benor / ANPI

Geen nieuws. 

6. Hoge Raad voor Zelfstandigen en de KMO

Er wordt gewerkt aan kwaliteitslabels per sector. Een soort erkenning waardoor onze slotenmakers het label Erkend Slotenmaker zullen krijgen. Alain volgt dit op. Voorlopig geen nieuws.

7. Logo Erkende Slotenmaker

John heeft een voorstel ingediend. Een soort stempel. Misschien dat we hier een marketing bedrijf aanstellen. 

8. Algemene Vergadering

Zou doorgaan op 07/03/2021 bij Hoberg, maar dat is nog niet zeker. Alain volgt dit op.

9. Beurs FCO 17-18/11 2021

We zouden de stand opzeggen daar we geen nieuwe leden of consumenten kunnen inlichten waar de VSU voor staat en gaat. Het is onze doelgroep niet. Wat we wel kunnen doen is Goodibags aan de ingang laten uitdelen, maar dat is het dan ook.

Het artikel in het boekje van Top Security zouden we eventueel vervangen door een grote advertentie van de VSU.

We zouden zelf iets kunnen organiseren icm een ledenuitstap. Zie ALLERLEI.

10. GDPR

De GDPR voor de leden en de ganse site www.vsu.be is afgerond.

Het interne gedeelte vergt ook nog wat tijd en aandacht en vertel ik meer over komende vergadering.

Verwerkingsregister: Dit is een volledig intern document waar de datastromen en hoe/waar/waarom die verwerkt worden op genoteerd staat. U dient dit document enkel bij controle aan de Gegevensbeschermingsautoriteit (vroegere Privacycommissie, afgekort GBA) voor te leggen. De bewaartermijnen kan u best nazien en eventueel aanpassen indien deze niet nagekomen zouden worden.

Procedure datalekken: Dit is een interne procedure te volgen bij datalekken. Wanneer er zich een incident voordoet dient u dit in alle geval (zelfs de kleinste veiligheidsincidenten) op het register achteraan het document te noteren (vinden van een virus via scanner, e-mail naar verkeerde geadresseerde verzenden, verliezen USB-stick met gegevens, verliezen dossier,…). Ernstige lekken dienen aangegeven te worden aan de GBA door de verwerkingsverantwoordelijke (binnen de 72 uur) en eventueel meegedeeld aan de betrokkene. Het meegeleverde document bevat een interne procedure te volgen bij datalekken, evenals een in te vullen register achteraan.  

Verwerkersovereenkomst: U dient een overeenkomst met uw verwerkers te sluiten. Bijlage 2 nog invullen (veiligheidsvoorzieningen) en de correcte datacenters aanvullen in bijlage 4.

Auditverslag onderneming (DPIA):Dit is een intern document. Het is een weergave van de vragenlijst en geeft per vraag een risico-analyse weer in groen, geel, oranje en rood, van ‘bijna geen risico’ naar ‘best zo snel mogelijk aanpakken’. Groen is ok, geel een aandachtspunt, oranje aan te pakken en rood dringend. Bedoeling is om na een jaar een nieuwe analyse te doen en te zien hoe de vzw geëvolueerd is over de tijd heen. Het document werd aangepast aan de laatste vergadering.

Intern privacy beleid: te ondertekenen door de bestuurders en geeft duiding omtrent de persoonsgegevens die van hen verwerkt worden evenals wijst dit document op enkele verplichtingen.

11. Allerlei

  • Kasteel in de Ardennen is een mogelijke en unieke locatie voor een LEDENUITSTAP
  • We gaan een soort Cloud opzetten waar we nieuwe ideeën kunnen bewaren om zo tot goede ideeën te komen. 

12. Volgende vergadering

De volgende bestuursvergadering is op donderdag 14 januari 2021 te Mechelen om 19:00.

Bestuursvergadering VSU, 3 december 2020, ONLINE.

Verslaggever: Xavier Goegebeur